De wereld verandert in een rap tempo en dat vraagt een andere marketingbenadering van veel bedrijven. De belangrijkste verandering laat zich wel samenvatten in de volgende zin: ‘Sit back, de klanten weten jou wel te vinden als ze je nodig hebben’. De digitalisering en het internet zijn daarbij onontbeerlijk. Marketing draait vandaag de dag voor een belangrijk deel om de strijd op de eerste plek in de zoekmachines. Die klanten geven niet meer om de producent, maar ze geven om het product dat ze willen hebben. Het liefst zo snel en vooral zo goedkoop mogelijk. Dat doet de vraag rijzen: is offline promotie nog wel een effectief promotiemiddel in deze tijd? Het antwoord is misschien wel meer dan ooit ‘ja’, omdat het vanuit marketingoogpunt juist heel slim in kan spelen op de veranderingen die hierboven zijn geschetst. Product boven producentBied je een product aan het op het internet, vindt een zoeker waarschijnlijk in een venster eronder direct de andere aanbieders met de bijbehorende bodemprijzen. Een race naar de bodem, wat de consument maar al te zeer aanspreekt. Omdat de producten door steeds meer leveranciers worden aangeboden, wordt naamkennis van de leverancier steeds minder belangrijk in het hoofd van de consument op het internet. Tenzij de naam van de leverancier in het brein van de klant gekoppeld is aan een ‘image’ van je bedrijf: of dit nu in de vorm van een slogan of een visueel signaal is. Hoe werkt dit?Tenzij een klant al aan een bepaald merk verknocht is, zal deze – als deze naar een product of dienst op zoek gaat -in 2022 automatisch de computer openklappen en een zoekpagina openen, waar de concurrentieoorlog tussen verschillende leveranciers proporties als nooit tevoren aanneemt. Tenzij jij als leverancier je klant ‘voor bent’. Wanneer het brein van een klant jouw naam roept, wanneer deze aan een product denkt, typt deze in de zoekmachine niet het product in, maar de naam van jouw bedrijf. Gevolg: de klant zoekt niet eens verder. Mere-exposure effectUit psychologisch onderzoek blijkt dat wanneer mensen onbewust aan bepaalde stimuli (denk aan muziek, een foto of een logo) zijn blootgesteld, zij deze veel positiever beoordelen dan stimuli waaraan ze nooit zijn blootgesteld. En dat is waar de oude en vertrouwde maandkalenders 2023 je meer dan ooit van dienst kan zijn. Maandkalenders 2023Ondanks dat mensen hun agenda tegenwoordig geheel en al op hun telefoon beheren en deze niet meer kopen, blijven ze het handig en fijn vinden om dingen op papier te zetten die in hun werkkamer altijd visueel zichtbaar blijven: de ouderwetse geheugensteuntjes, die altijd in het visuele blikveld moeten blijven. Wanneer je als leverancier een potentiële klant een maandkalender cadeau doet, zal men deze dus waarschijnlijk altijd wel ophangen. Met jou logo aan de bovenkant, kun je het bovenomschreven ‘mere exposure effect’ perfect bewerkstelligen bij je klant. EffectEen simpele, papieren maandkalender die continu in het blikveld van je klant hangt, kan maken dat hij automatisch aan jouw bedrijf denkt als ze een product nodig hebben. De kans is aanzienlijk dat de concurrentiestrijd die op het internet om hem gevoerd wordt, volledig aan hem voorbijgaat. |