Als restaurant en/of hoteleigenaar is het altijd zaak bij te blijven. Heb je het juiste POS systeem, de juiste schoonmaakmiddelen, de beste ingrediënten, het leukste personeel en ga zo maar door. Het is ook heel belangrijk om continu aandacht te besteden aan je interieur. Denk goed na over je horeca interieurontwerp. Dat van een restaurant gaat 3-5 jaar mee en dat van een hotel zo’n 10-12 jaar. Wat niet wil zeggen dat je achterover kan leunen. Het is voor je gasten belangrijk om te zien dat je bezig bent met de sfeer in je bedrijf. Een paar nieuwe planten, een gezellige leeshoek of een nieuw behangetje in de lobby kan al het verschil maken. Kies voor een goede basisAls restaurant eigenaar is het nog belangrijk om na te denken over je horeca interieurontwerp. Als je een goed basis horeca interieurontwerp hebt dan kun je met een paar relatief simpele veranderingen eens in de 5 jaar de boel weer opfrissen. Dan blijf je de gasten verassen zonder dat alles constant ‘op de kop’ staat. Een goed horeca interieurontwerp bestaat uit een aantal stappen. Allereerst is er de ontwerpfase, waaraan voorafgaand alle ideeën bij elkaar worden gepakt en er gekeken wordt welke stijl en sfeer je wilt in je bedrijf. Als dat duidelijk lijkt wordt er een sfeerbord gemaakt en een eerst ontwerp. Aan de hand van overleg wordt dit bijgesteld naar een definitief ontwerp. Daar hoort ook een lichtplan bij. Een horeca interieurontwerp moet verassen, sfeer hebben maar ook praktisch zijn. Kies voor een eenvoudig onderhoud Je wilt iets wat makkelijk schoon te maken is, gemakkelijk te onderhouden is maar tegelijkertijd moet het niet steriel zijn. Dan volgt de uitvoering, als dit horeca interieurontwerp klaar is dan kun je een paar jaar vooruit. Maar dan zul je toch echt weer iets moeten doen. Maar nu de basis van je horeca interieurontwerp staat volstaat je metamorfose wellicht met nieuwe stoelen/ lampen of een ander kleurtje op de muur, in plaats van een ingrijpende verbouwing. Pas je inrichting aan op je doel en doelgroep Er zijn natuurlijk heel veel verschillende trends en er verandert ook steeds van alles in de horeca interieurontwerp markt. Belangrijk is om goed te kijken wat voor bedrijf je hebt, wat je wilt uitstralen en wie je doelgroep is. Als je een bruincafé bent en dit wilt blijven dan heeft het totaal geen nut om te beginnen aan een minimalistische inrichting in het wit. Dat staat te ver af van wie je bent en wie je klanten zijn. Wat niet betekent dat je niets kunt veranderen, maar blijf trouw aan je uitstraling. Kijk naar de trends en vraag advies Wil je een grondig verbouwing en dus een geheel nieuw horeca interieurontwerp, dan is het natuurlijk verstandig om in te spelen op de huidige of zelfs de toekomstige trends. Het is ook zeker aan te raden om samen te werken met een interieurontwerper die ervaring heeft in horeca design. Zij voegen design en praktijk vloei loos samen en maken van elke bedrijf een plaatje. Plus dat je direct een goede basis hebt voor eventueel interieur updates in de toekomst. Veel van deze bureaus begeleiden ook de verbouwing, wat fijn is omdat zij precies weten hoe dit in elkaar steekt en jij verder kan met je zaak in de markt zetten.
|