Hoe bepaal je wat jouw huisstijl wordt?

Een huisstijl is een essentiële stap voor elk bedrijf dat zich wil onderscheiden. Jouw huisstijl vertegenwoordigt je merkidentiteit: het is hoe je communiceert met je publiek, wat je vertegenwoordigd en waar je voor staat. Maar hoe bepaal je wat jouw huisstijl wordt? Hier zijn een paar stappen om je op weg te helpen.

Ken je eigen merkidentiteit: wie wil je zijn en wat moet je bedrijf uitstralen?

Voordat je zelfs maar begint met het denken over kleuren en lettertypes, is het belangrijk om eerst even terug te gaan naar de basis. Wat zijn je kernwaarden? Wie is je doelgroep? Wat wil je dat mensen voelen of denken als ze jouw merk tegenkomen? Dit is cruciaal voor het ontwikkelen van een huisstijl die authentiek aanvoelt en resoneert met je doelgroep. Vind je dit lastig? Weet dan dat een marketingbureau inschakelen ook een optie is. Drukwerk en logo-ontwerp van The Sequel is bijvoorbeeld heel herkenbaar en hiermee maak je meteen impact!

Laat je inspireren door anderen

Kijk om je heen. Wat doen andere merken goed? Haal inspiratie uit verschillende bronnen, en niet alleen uit je eigen sector. Maak moodboards die de sfeer, kleuren, lettertypes en afbeeldingen bevatten die je aanspreken. Dit helpt je om visueel te communiceren wat je met je eigen merk wilt bereiken. Pinterest is handige app om een digitaal een moodboard aan te maken.

Kies je stijlelementen zorgvuldig

Elk element van je huisstijl – van je logo tot je kleurenpalet en typografie – moet een doel dienen. Je kleuren moeten je merkpersoonlijkheid en branding weerspiegelen. Je lettertypes moeten leesbaar zijn en passen bij je merk. Je logo moet daarnaast herkenbaar en veelzeggend zijn. Elk element werkt samen om een coherente identiteit te vormen, dus denk goed na over het beeld wat je wilt uitstralen.

Wees niet bang om keuzes te maken en wees consequent

Wellicht kan het wat ‘eng’ aanvoelen om voor eens en altijd je merkstijl vast te leggen bij een marketingbureau. Houd er echter rekening mee dat het helemaal prima is als je over een tijdje je merkstijl toch wilt aanpassen. Net zoals jij is je merk ook aan verandering onderhevig. Veel bedrijven kiezen er daarom na een aantal jaren voor om een rebrandingtraject te starten, omdat hun huisstijl niet meer past bij hun nieuwe uitstraling of doelstellingen. Consistentie is tevens koning. Zodra je je huisstijl hebt bepaald, gebruik deze dan consequent over al je communicatiekanalen. Dus niet vier verschillende lettertypes voor je logo en slogan maar een consistent geheel. Dit bouwt merkherkenning op en versterkt je merkidentiteit bij je doelgroep.

 

Door deze stappen te volgen, leg je een sterke basis voor een huisstijl die echt weerspiegelt wie je bent als merk.

 

https://thesequel.nl/

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Een logo is vaak het eerste wat mensen zien van je merk. Het verschijnt op je website, visitekaartjes, offertes, social

...

Een goede homepage zorgt ervoor dat bezoekers blijven hangen. Mensen beslissen binnen enkele seconden of ze verder willen klikken. Als

...

Online marketing zonder SEA en SEO is als een café zonder bier: je kunt het proberen, maar het gaat niet

...

Wil je dat jouw merk opvalt, herkenbaar is en blijft hangen bij je doelgroep? Dan is het essentieel om je

...

Herken je het gevoel wanneer je door je tijdlijn scrolt en een advertentie je aandacht trekt? Voor je het weet,

...

In de digitale wereld van vandaag is online zichtbaarheid van onschatbare waarde voor bedrijven van alle groottes en branches. Een

...

Ondernemen is een avontuur dat zowel uitdagend als belonend kan zijn. Voor iedereen die deze reis begint, zijn hier een

...

Inmiddels kun je bijna niet meer om AI en Chat GPT heen. Maar wat kun je er allemaal mee? En

...

Ben jij een blogger die gepassioneerd is over het creëren van inhoud en het maken van een verschil in de

...

Het is een droom van iedere ondernemer, een goede merkidentiteit als gevolg van een succesvolle branding strategie. Een succesvolle branding

...

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Wil je meer backlinks genereren voor jouw bedrijf, dan is linkbuilding een onmisbaar

...

Een digitaal visitekaartje is een elektronische versie van een traditioneel visitekaartje. In plaats van een fysiek kaartje, worden de contactgegevens

...

Wanneer jij je product of dienst zo vaak mogelijk wilt verkopen, dan wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen

...

Je wil de naamsbekendheid van je bedrijf verhogen. Ook wil je dat je met je producten of diensten bij je

...

De wereld verandert in een rap tempo en dat vraagt een andere marketingbenadering van veel bedrijven. De belangrijkste verandering laat

...

Soms is het belangrijk om even extra te investeren in je zakelijke relaties. Misschien wil je wat veranderen in de

...

Een blog is een geweldig marketinginstrument. Het voelt misschien als een ‘old-school thing’, maar het is nog steeds een erg

...