Papieren kalenders: een goed marketingmiddel?

De wereld verandert in een rap tempo en dat vraagt een andere marketingbenadering van veel bedrijven. De belangrijkste verandering laat zich wel samenvatten in de volgende zin: ‘Sit back, de klanten weten jou wel te vinden als ze je nodig hebben’. De digitalisering en het internet zijn daarbij onontbeerlijk. Marketing draait vandaag de dag voor een belangrijk deel om de strijd op de eerste plek in de zoekmachines. Die klanten geven niet meer om de producent, maar ze geven om het product dat ze willen hebben. Het liefst zo snel en vooral zo goedkoop mogelijk.

Dat doet de vraag rijzen: is offline promotie nog wel een effectief promotiemiddel in deze tijd? Het antwoord is misschien wel meer dan ooit ‘ja’, omdat het vanuit marketingoogpunt juist heel slim in kan spelen op de veranderingen die hierboven zijn geschetst.

Product boven producent

Bied je een product aan het op het internet, vindt een zoeker waarschijnlijk in een venster eronder direct de andere aanbieders met de bijbehorende bodemprijzen. Een race naar de bodem, wat de consument maar al te zeer aanspreekt. Omdat de producten door steeds meer leveranciers worden aangeboden, wordt naamkennis van de leverancier steeds minder belangrijk in het hoofd van de consument op het internet. Tenzij de naam van de leverancier in het brein van de klant gekoppeld is aan een ‘image’ van je bedrijf: of dit nu in de vorm van een slogan of een visueel signaal is.

Hoe werkt dit?

Tenzij een klant al aan een bepaald merk verknocht is, zal deze – als deze naar een product of dienst op zoek gaat -in 2022 automatisch de computer openklappen en een zoekpagina openen, waar de concurrentieoorlog tussen verschillende leveranciers proporties als nooit tevoren aanneemt. Tenzij jij als leverancier je klant ‘voor bent’. Wanneer het brein van een klant jouw naam roept, wanneer deze aan een product denkt, typt deze in de zoekmachine niet het product in, maar de naam van jouw bedrijf. Gevolg: de klant zoekt niet eens verder.

Mere-exposure effect

Uit psychologisch onderzoek blijkt dat wanneer mensen onbewust aan bepaalde stimuli (denk aan muziek, een foto of een logo) zijn blootgesteld, zij deze veel positiever beoordelen dan stimuli waaraan ze nooit zijn blootgesteld. En dat is waar de oude en vertrouwde maandkalenders 2023 je meer dan ooit van dienst kan zijn.

Maandkalenders 2023

Ondanks dat mensen hun agenda tegenwoordig geheel en al op hun telefoon beheren en deze niet meer kopen, blijven ze het handig en fijn vinden om dingen op papier te zetten die in hun werkkamer altijd visueel zichtbaar blijven: de ouderwetse geheugensteuntjes, die altijd in het visuele blikveld moeten blijven. Wanneer je als leverancier een potentiële klant een maandkalender cadeau doet, zal men deze dus waarschijnlijk altijd wel ophangen. Met jou logo aan de bovenkant, kun je het bovenomschreven ‘mere exposure effect’ perfect bewerkstelligen bij je klant.

Kalender

Effect

Een simpele, papieren maandkalender die continu in het blikveld van je klant hangt, kan maken dat hij automatisch aan jouw bedrijf denkt als ze een product nodig hebben. De kans is aanzienlijk dat de concurrentiestrijd die op het internet om hem gevoerd wordt, volledig aan hem voorbijgaat.

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Veel bedrijven doen social media er zelf ‘even’ bij. Het is allemaal niet zo spannend om te maken en een

...

In de huidige digitale wereld is lokaal adverteren een krachtige manier geworden om je bedrijf in de spotlight te zetten.

...

Een logo is vaak het eerste wat mensen zien van je merk. Het verschijnt op je website, visitekaartjes, offertes, social

...

Een goede homepage zorgt ervoor dat bezoekers blijven hangen. Mensen beslissen binnen enkele seconden of ze verder willen klikken. Als

...

Online marketing zonder SEA en SEO is als een café zonder bier: je kunt het proberen, maar het gaat niet

...

Wil je dat jouw merk opvalt, herkenbaar is en blijft hangen bij je doelgroep? Dan is het essentieel om je

...

Herken je het gevoel wanneer je door je tijdlijn scrolt en een advertentie je aandacht trekt? Voor je het weet,

...

In de digitale wereld van vandaag is online zichtbaarheid van onschatbare waarde voor bedrijven van alle groottes en branches. Een

...

Ondernemen is een avontuur dat zowel uitdagend als belonend kan zijn. Voor iedereen die deze reis begint, zijn hier een

...

Een huisstijl is een essentiële stap voor elk bedrijf dat zich wil onderscheiden. Jouw huisstijl vertegenwoordigt je merkidentiteit: het is

...

Inmiddels kun je bijna niet meer om AI en Chat GPT heen. Maar wat kun je er allemaal mee? En

...

Ben jij een blogger die gepassioneerd is over het creëren van inhoud en het maken van een verschil in de

...

Het is een droom van iedere ondernemer, een goede merkidentiteit als gevolg van een succesvolle branding strategie. Een succesvolle branding

...

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Wil je meer backlinks genereren voor jouw bedrijf, dan is linkbuilding een onmisbaar

...

Een digitaal visitekaartje is een elektronische versie van een traditioneel visitekaartje. In plaats van een fysiek kaartje, worden de contactgegevens

...

Wanneer jij je product of dienst zo vaak mogelijk wilt verkopen, dan wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen

...

Je wil de naamsbekendheid van je bedrijf verhogen. Ook wil je dat je met je producten of diensten bij je

...

Soms is het belangrijk om even extra te investeren in je zakelijke relaties. Misschien wil je wat veranderen in de

...